Valjakkoajon sääntöjen mukaan valjakolla ei saa ajaa kilpailuissa ellei kyydissä ole vaununavustaja, eli groomi. Sana groomi määritellään säännöissä avaustajaksi ja tämä tarkentuu ilmeisti ihmiseksi sillä, että tämän kyseisen avustajan tulee olla SRL: seuran jäsen. Muuten esimerkiksi koirat toimivat usein kotiolosuihteissa avustajina. Myös ikärajoitus voi toisin olla koirille usin vaikea kohta täyttää, sillä groomin on oltava yli 14-vuotias, jopa 18-vuotias. Säännöissä sanotaan myös että groomin tulee olla kykeneväinen tehtäväänsä mutta tämän jälkeen mainitaan lähinnä asioita mitä groomi EI saa tehdä. Ja tekemättömyyteen uskoisi aika monen pystyvän. Yhdessä kohtaa kuitenkin mainitaan että groomin tulee istua tarkkuudessa omalla paikallaan, joten istuminen on yksi selkeä tehtävä. Myös mahdollisuus ojentaa varapiiska, EMIT:in leimaus ja rikkoutuineiden valjaiden korjaus mainitaan groomin tehtävinä. Lisäksi groomi saa pitää kiinni narusta jonka tehtävä on tukea kuskia vaunussa, mutta vaan narun toisesta päästä.
Säännöt siis eivät velvoita groomia kovin erikoisiin suorituksiin. Jos kaikki menee hyvin, groomin ei tarvitse tehdä paljoakaan ja groomiksi voikin hätätilanteessa pestata lähestulkoot kenet vaan jolla on seuran jäsenyys. Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteikö osaava ja kokenut groomi, jonka kanssa kuskilla synkkaa, olisi todella iso merkitys valjakon suoritukseen ja menestykseen.
Koska kuski tarvitsee groomin voidakseen kilpailla, on hänen sellainen löydettävä itselleen voidakseen kilpailla. Groomi on kuskin kilpailemisen mahdollistaja ja tiiminjäsen. Uuden groomin sisäänajo vie aikansa, joten kuskin on pidettävä hyvää hyvää huolta groomistaan. Groomi onkin usein kuskin hyvä ystävä. Groomi on usein alunperin houkuteltu mukaan juuri sääntöjen vaatimusten vähyyden ansioista. Kisaviikonloppuna on luvassa mukavaa yhteisoloa, ulkoilmaa, hienoja ja vauhdikkaita kisasuorituksia ja mukavaa leirielämää. Loput kuski lupaa opettaa kun tilanteita tulee eteen. Groomi ei tässä vaiheessa tiedä että kuski on hänet valikoinut ystäväpiiristään sopivan koon, riittävän kunnon ja kilpailuhenkisyyden ansioista. Myöhemmin hänelle tosin saattaa selvitä kuskin toiveet lisävoimasta tai hieman kevyemmästä kunnosta, joista olisi suoritukseen hyötyä.
Useimmiten kuski maksaa groomin kilpailuviikonlopun ruoka- ja yöpymiskulut ja koska hyvä ystävä on tästä toki mielissään on hän tavallaan kuskin armoilla kilpailujen aikana. Näin ollen groomista tulee kuskin pelinappula, jota kuskilla on oikeus kutsua “minun groomiksi.” Pelinappulana oloa vahvistaa se että kuski voi sopia toisen kuskin kanssa groomin vaihdosta tai lainasta. Näin ollen groomi voi löytää itsensä tilanteesta jossa hänen oletetaan pukevan hänelle enemmän tai vähemmän sopivat vaatteet, joilla hän muuttuu hetkellisesti toisen valjakon tyyliin sopivaksi. Groomin laina on kuskilta taktinen veto, sillä joskus voi itse tarvita groomia lainaan, jos oma groomi onkin estynyt. Groomeilla kun välillä on omaakin elämää harmittavasti juuri kesällä kisakauden aikana.
Koulukokeessa groomi toimii lähinnä hymyilevänä painolastina, ellei suorituksessa ole isoja ongelmia.
Groomi tietenkin odottaa eniten kestävyyskoetta jossa hän pääsee itsekin tositoimiin. Groomihan on vaunun tasapainottaja ja osittain myös kartturi. Kuski toivoo groomin oppivan esteet ulkoa. Kuskeissa on erjoa sen suhteen haluavatko he ohjeita esteajosta aina, vai vaan silloin kun eksyy. Joka tapauksessa groomi on kuskin apumuisti, jonka tulisi pelastaa väärinajoilta mahdollisuuksien mukaan. Groomi saa myös toimia apukuskina ja hevosen rohkaisijana jos tämä ei esimerkiksi halua mennä veteen. Esteisiin tutustuessa kokenut groomi on kuskin palloseinä ja taktikoija jonka kanssa reitit suunntitellaan. Groomi on välillä optimistisen kuskin järki, joka muistuttaa että useimmat tiukat käännökset ovat johtaneet vaunujen jumittumiseen ja että hieman pidempi tie ehkä sittenkin olisi hyvä ajatus. Välillä nopeissa tilanteissa esteellä groomi on ainoa tilanteen muistava henkilö, joka jälkikäteen tietää mitä oikeasti tapahtui.
Maratonilla groomi toimii myös ajanottajana ja toivottavaa olisi että groomilta sujuisi kaikenlaisten minuuttikellojen käynnistys, nollaus ja vikatilanteiden nopea selvittäminen. Myös nopea syöksyminen vaunuilta EMIT-kortin leimausta varten on plussaa. Maratonilla groomi on myös tekniikasta vastaava, jonka tulisi lukea estealueiden pohjan liukkuutta ja säätää käntökehäjarrun vastus tilanteeseen sopivaksi, jättämättä kuitenkaan lähestyviä putoavia palloja huomioitta.
Kun käy onnettomuus voi groomi olla koko valjakon pelastaja. Tiukalla pidetty turvavyö voi pitää kuskin vaunussa tai hyvin pelastettu tilanne vaunujen kaatuessa voi pelastaa parhaimmillaan koko kauden. Kun groomi itse lentää kyydistä voi tilanne vaatia todellista itsensä likoonpistämistä että pystyy jatkamaan maaliin.
Groomi on kuskin henkinen avustaja ja viimeinen rohkaisija ennen kisasuoritusta. Hän on myös ensimmäinen onnittelija tai lohduttaja suorituksen jälkeen. Groomi on usein myös hevosen hoitaja ja varusteiden huoltaja. Groomi voi löytää itsensä vetämässä vaunuja pesupaikalle jossa painepesurin käyttön osaaminen on suotavaa. Myös jakoavaimet ja muut työkalut saa mielellään istua groomin käsiin luontevasti.
Groomin tehtävät ja vastuut ovat siis niin paljon muuta kuin mitä säännöissä määrätään. Hyvän groomin löytäminen on kuskille lottovoitto ja valjakolle elintärkeä asia. Itselläni on ollut onni löytää kaksi hyvää luotto groomia, Soffi ja Paula, joiden kanssa olen suurimman osan starteistani ajanut. Olen heille ison kiitoksen velkaa! Hyviä paikkaavia groomeja on myös vuosien varrelle osunut, kiitokset myös heille!
Paula ja Calvin tarkkuudessa Savijärvellä 2015.
Casper kouluradalla, Soffi kyydissä, olisikohan 2007. Those were the days… =)
Schannen uran tärkein groomi Liina. Robin ja Rickhard Urjalassa.
0 Comments